we colour our life

we colour our life

Monday, November 22, 2010

Mereka yang masih suci tanpa dosa..

Bismillahirrahmanirrahim...

Semalam (21 nov 2010) our nephew's birthday party.... AtiFf's 1st birthday... bertemakan SaFaRi... best.... seronok melihat keletah dan gelagat si kecil...yang datang dengan costume harimau, fox.. yg pakai topi zebra..macam-macam la..comel diorang ni....siap i, abang n adik pun dressing ala-ala safari/tarzan..haha




seronok tengok diorang ni happy.. pada usia 1-10 tahun, masa ni la usia yang paling best tanpa perlu pikir segala masalah... baik masalah study, financial ataupun masalah jiwa...  apa yang kanak-kanak tahu pada usia ni adalah permainan, bermain  dan main-main.. diaorang ni tulus lagi naif, taktau pun apa makna mempermainkan dan dimainkan....(macam kelas imbuhan+main la pulak)... betul apa.. mase kecik-kecik dulu pun(zaman sekolah rendah) ape yang aku tahu main je la.. kat sekolah main, kat rumah main.. abis-abis pun; pagi pegi sekolah, petang kelas fardhu ain, malam tuisyen.. tak payah nak pikir masa depan macam ape yang i tengah pikir sekarang ni..
well teerah, life is about the future... waktu yang berlalu telah jauh ditinggalkan..

bercerita pasal kanak-kanak, bahagia bersama kanak-kanak ni sebabnye mereka ni masih suci tanpa dosa.. ape yang dilakukan bukan atas dasar logik.. belum dapat berfikir dengan matang..more on imagination..dunia mereka dipengaruhi oleh unsur-unsur fantasi.. so kanak-kanak itu tak bersalah, tapi kalau dah betul salah, cakap baik-baik kat diaorang, jangan la main tangan je budak tu..especially kids below 10 years old.. kesian tengok..mase ni la orang kate nak melentur buluh biar la dari rebungnya...(ceh, macam ada pengalaman jek, kawin pun belum).. just from my point of view.... children nowadays prefer to learn from what they see; what adult is doing.. they try to imitate and then become a behavior..so tunjuk la contoh teladan yang terbaik..

paling aku suke, bila dapat pegang baby..(siape yang tak suke dapat dukung,peluk and cium baby yang gebu plus comel??)


 insyaallah, kalau diizinkan, tahun depan dapat lagi anak saudara baru... babies..., they are gift from ALLAH...harta yang tak ternilai.. kepada semua pasangan yang telah berkahwin, didoakan semoga kalian dilimpahkan rahmat dariNYA dengar dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah..

lain lak cite dia dengan manusia yang suke-suke je buang bayi.. Ya Allah, kejamnye manusia ni..  ish, ish, ish sedih gile tengok gambar-gambar seperti ni..
 sayangilah mereka kerana dalam Quran mengatakan:
Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu. (An-Nisaa' 4:1)

a quotes from Angela Schwindt
While we try to teach our children all about life,
Our children teach us what life is all about.

impian saya adalah untuk memiliki keluarga bahagia dan dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah... saya berharap dapat memperbaiki diri supaya menjadi lebih baik dalam membentuk sebuah keluarga bahagia...insyaallah..

correct me if i'm wrong...
impian dan harapan.....we see, we think, we learn....

No comments:

Post a Comment