we colour our life

we colour our life

Monday, December 27, 2010

Deritanya SAKIT itu.....

Bismillahirrahmanirrahim... Assalamualaikum..
lame rasanye tidak meng'update'kan BLOG ini... ye la da sakit dua minggu... sakit ape?? gastrik je.. tapi severe gastritis la.. asal kene gastrik jek mesti turun 5-8kilos..sebabnye muntah-muntah sampai lembik..tak payah susah-susah nak diet or turunkan berat badan ke ape.. (tak penah diet pun, underweight ada la.. pastu chocolate tibai hari-hari..)bercerita pasal sakit... da lama da teerah ada gastric ni, since form 3 kot. tapi dia ikut tahun gak, Alhamdulillah tahun lepas tak kene, siap boleh puasa semua... tapi hari tu taktau silap makan ke apa sampai boleh muntah..(once da vomit memang non-stop la, sebab tu sampai lembik).. mama kate sebab stress.. ada la jugak, sikit kot... AtHiRaH kalau tak sakit, Gunung Kinabalu pun boleh didaki.. tapi, once sakit jek.. flat macam orang da nak mati.. muka pun sampai tak berdarah.. da gaye mayat berjalan jek.. nak berjalan pun tak larat actually..

sekarang ni, da ok la da boleh makan.. kalau tak makan mash potato je hari-hari.. tu pun keluar balik.. bila sakit kan, taktau kenapa.. aku asyik pikir nak mati jek.. yela, bila sakit jek menyusahkan orang, especially family aku.. mama la yang penat kene jage Athirah.. tapi kasih IBU itu hingga ke akhir hayat.. mama ngan abah la yang sentiasa di sisi aku setiap kali sakit.. sanggup berulang-alik KL-Kuantan sebab nak bawak cik patient ni balik rumah.. da jadi habit aku pulak, asal kene admit kat wad je, second or third day mesti nak mintak keluar dari doctor.. sampai doctor pun pening kepala, sebab nak discharge dia tengok macam tak bermaya lagi.. tapi apakan daya.. saya nak balik jugak doctor.. yela siape yang suke bermalam di wad???? baik berehat kat rumah..da la sakit kene cucuk.. kiri kanan dia cucuk sebab nak masuk NaCl...tu tak kira ambik darah lagi.. sampai kadang-kadang dia pun da taktau nak cucuk kat mana da...
ni da ok, abah cakap kene lawan jugak.. kuatkan semangat.. kalau ikut hati, duduk rumah tido lagi best.. setiap kali sakit pun, semua orang suruh LAWAN sakit tu.. hakikatnye, aku yang rase.. nak lawan macam mana kalau dah tak bermaya.. tetapi mama dengan abah serta family yang lain tak penah putus bagi support dan doa...mana nak cari bakal hubby yang boleh jaga AthIrah same macam mama jaga ek??? mama penah cakap, selagi mama hidup, mama yang akan jaga aku.. huhu, tears..=] itula kasih ibu dan ayah, hingga akhir hayat.. kasih yang sejati.. me myself sendiri tak yakin, adakah aku boleh jaga mama dengan abah bila waktu tua mereka nanti.. =(
gastric tu sakit physical jek.. kalau sakit jiwa macam mane pulak ek... jiwa kacau.. hari ni, fisrt day aku buat clinic utk sem ni, setelah dua kali miss last and last2 week.. 2 minggu sakit.. pagi dekat Hospital Tengku Ampuan Afzan(HTAA), opthalmology posting.. tengok 2 baby yang baru dua bulan kot.. selamba je doctor tu tadi indent mate baby tu,pastu dia godek2 globe baby tu.. suspect of ROP.. maka menangis la baby tu, baby tu nangis,aku pun nangis jugak.. sendiri tengok, sendiri yang seriau, uuuh..sakit tu.. confirm aku taknak keje kat hospital.. ni belum industrial training lagi, bulan 5 nanti kat hospital selayang, lagi macam-macam.. pastu petang di JHC.. patient pertama aku adalah FaRAh SyAfiQah HaruN (AdeK cayang), saje aku import dari KL, sebab kalau boleh taknak ambik patient pun.. lepas je keluar dari HTAA tadi, tibe-tibe soalan yang sedia ade di benak ini kembali bertandang.. kenape aku ambik optometry ni dulu ek.. salah soalan.. i rephrase.. macam mane aku boleh termasuk dalam gerbang medical line ni ek kalau da rase tak suka jumpe patient.. kenape tak ambik aerospace je dulu??? unfortunately, aku suke broadcast and multimedia, tapi sebab berasal dari sekolah sains, maka ambik la science and medical stream ni..
to my lecturers, sorry to dissappoint you..selama ni, teerah da berusaha untuk jadi yang terbaik, boleh jadi best actress kot kerana berjaya berlakon dengan penuh kepura-puraan untuk menampakkan i love optometry..but i've try my best..it is very hard... and it makes me rebel a lot.. saye tak suke keadaan ni..jiwa saya kosong di saat ini.. esok nak ke Jaya Gading pulak.. what should i do.. perasaan menyampah mula bersarang di dalam jiwa.. rase nak balik rumah.. huhu.. to tell the truth, AtHirah da siap pegi ujibakat pengcara TV dan pembaca berita, tq to my fren for the info.. dan mase tu tgh cuti pulak.. tak dilepaskan peluang itu.. bestnye kalau dari dulu ambik course broadcast.. dan mase cuti jugak datang la surat dari JPA ke rumah.. di saat hati da taknak belaja, tibe2 JPA offer scolarship pulak.. orang lain melompat kalau dapat JPA.. aku stress lagi ade la...bila da dapat JPA, of course contract dengan kerajaan...meaning, hOsPital menunggu.. owh tidak.... trauma nak masuk hospital pun.. AthiRAh, jangan kufur nikmat.. bersyukur la anda... ALLAH has well plan for you.. tapi.... setahun setengah.. lama lagi tu..
ni dari pukul 8pm tadi aku mengarang blog ni.. now, jam telah menunjukkan pukul 10 pm.. tak terase langsung nak buat assignment ke hatta nak menulis ke ape ke... jauh sekali nak bace buku Orthoptics untuk kelas esok.. ape nak jadi ni AthIraH????? cukup-cukup la rebel tu..
rebel, rebel jugak.. tapi mengenangkan parents aku yang da banyak bersusah payah, kene teruskan jugak la whatever it is.. pegi ambik wudhuk, mengaji ke, buat solat taubat ke, lagi bagus la teerah dari duduk ngadap laptop ni.. give chance to yourself... bagi mase, pegi cari ape yang best dalam optometry ni.. go and find back yourself.. work hard, pray hard.. semoga ALLAH permudahkan segalanya.....

impian dan harapan...apakah impian kamu??? dan apakah harapan kamu??? nak berjaya atau tidak, terpulang pada diri sendiri kan..
to live well or to live hell.. u choose.. pikir-pikirkan lah...
we see, we think, we learn...huhu, tak larat nak pikir dah.. but me still learning to adapt and to find the new me..

No comments:

Post a Comment